Życiowe zmiany, które sprawią, że będziesz szczęśliwy.

Czy Twoje życie jest szczęśliwe? Wejdź i sprawdź, jaka jest recepta na szczęście, i jakie korzyści zdrowotne możesz zyskać, będąc szczęśliwą osobą!

10 zmian w życiu, które sprawią, że będziesz szczęśliwy

Jeśli kiedykolwiek znalazłeś się w ciemnym miejscu w swoim życiu (a są szanse, że tak było), wiesz, jak trudno jest dostrzec światło. W takich sytuacjach często wydaje się, że nie da się tego naprawić, ale musisz wiedzieć, że zawsze jest jakieś wyjście.

Są zmiany, których możesz dokonać, aby zmienić swoją perspektywę na życie. Na pewno słyszałeś powiedzenie, że życie daje Ci tylko to, z czym możesz sobie poradzić, a to właśnie w najciemniejszych chwilach musisz pozostać silny i pokazać sobie, że jesteś godzien lepszych rzeczy. Moja rada brzmi: zacznij od kilku prostych, pozytywnych zmian, które później możesz przekształcić w swoją własną filozofię życiową. 

  1. Spędzaj czas z przyjaciółmi

Chciałbym tu podkreślić słowo jakość. Działalność społeczna jest potrzebna dla wszystkich ludzi — daje nam poczucie przynależności. Gdy przyjaźnimy się z kimś od dłuższego czasu, łatwo popaść w rutynę. To samo dotyczy związków. Kiedy przestaje Ci się podobać robienie tych samych, starych rzeczy, powinieneś po prostu spróbować czegoś nowego.

Pamiętaj, że posiadanie wspaniałych przyjaciół to przywilej i jeśli chcesz, aby w Twoim związku zaszły jakieś zmiany, musisz podejść do sprawy z pozytywnym nastawieniem. Na przykład, jeśli jesteś zmęczony graniem w Monopoly z innymi parami w każdy piątek, powinieneś wymyślić listę nowych zajęć. Wiele możliwości może zaoferować Ci darmowe kasyno online, w którym możesz rywalizować razem z przyjaciółmi. W bibliotekach większości marek znajduje się wiele interesujących gier, a niektóre z nich zostały zaprezentowane w poniższej tabeli:

Nazwa gryProducent
Golden SevensNovomatic
Mega LightsNetEnt
Win ShooterGamomat
Double DiamondIGT
Fire BirdWazdan
  1. Poznaj samego siebie

Aby osiągnąć wyżej wymienione cele, trzeba najpierw poznać samego siebie. Większość ludzi pogrąża się w codziennej monotonii, która nie pozwala im na spędzenie czasu w samotności, kiedy mogliby zastanowić się nad różnymi aspektami swojego życia i określić, co sprawia, że są szczęśliwi.

Nawet jeśli znajdzie się godzinę lub dwie wolnego czasu w ciągu dnia, większość ludzi woli zadzwonić do przyjaciela lub spotkać się z nim i wypić filiżankę kawy, niż pójść na długi spacer i pobyć sam na sam ze swoimi myślami. 

Należy poświęcić sobie godzinę lub dwie na to, by po prostu posiedzieć w samotności ze swoimi myślami, z muzyką w tle, i naprawdę skupić się na znalezieniu sposobów na poprawę swojego życia, a co za tym idzie — zdrowia psychicznego.

  1. Szukaj wskazówek

Jeśli masz problem z podjęciem decyzji dotyczącej stylu życia lub kariery, powinieneś poprosić o pomoc. Proponuję skontaktować się z kompetentnym profesjonalistą, który ma duże doświadczenie w radzeniu sobie z podobnymi problemami, i wyrzucić z siebie to, co leży CI na sercu. Wskazówki od osoby trzeciej mogą być dokładnie tym, czego potrzebujesz, aby uporządkować pewne sprawy i znaleźć swoją prawdziwą ścieżkę życiową.

  1. Zaakceptuj swoje wady

Ludzie są niedoskonali, kropka. Ciekawość i kreatywność często prowadzą do błędów, na których możemy się uczyć, a bycie innym oznacza, że będziesz miał jakieś wady — obok naszych zalet to właśnie one czynią nas wyjątkowymi. Niezależnie od tego, czy masz problemy z wyglądem, czy z cechami charakteru, powinieneś wiedzieć, że akceptowanie swoich wad jest dobrą rzeczą. Wszyscy wokół nas borykają się z tym problemem, a bycie szczęśliwym lub nieszczęśliwym w życiu zależy od tego, czy zaakceptujemy swoją prawdziwą naturę, czy będziemy z nią walczyć.

  1. Naucz się ustalać priorytety

Ludzie często mylą to, czego chcą, z tym, czego potrzebują. Życie może być naprawdę proste, jeśli tylko na to pozwolimy, a jedyne, czego ludzie naprawdę potrzebują, to dobre zdrowie, kogoś, kto nas kocha, szacunek ze strony rówieśników, wystarczająco dużo pieniędzy, by wygodnie żyć, poczucie celu i aspiracje, które popychają nas do przodu — wszystko inne to czysty bonus. Dopiero gdy te podstawowe potrzeby zostaną zaspokojone i poczujemy się ogólnie szczęśliwi, możemy skupić się na innych rzeczach, które muszą znaleźć się na swoim miejscu, aby jeszcze bardziej poprawić jakość naszego życia.

  1. Pracuj nad swoją pewnością siebie

Sposób, w jaki postrzegasz świat, zależy od Twojego nastawienia. Kiedy odzyskasz wiarę w siebie, musisz zacząć pracować nad swoją pewnością siebie — musi ona wynikać z pewnego miejsca w Twoim umyśle i opierać się na faktach, które o sobie wiesz. Kiedy już raz ustalisz, co w sobie kochasz, nie możesz pozwolić sobie na to, by kiedykolwiek o tym zapomnieć, niezależnie od tego, co mówią Ci inni.

  1. Przyjmij nawyki dotyczące snu

Nie poświęcamy wystarczająco dużo uwagi jakości naszego snu, zwłaszcza w dorosłym życiu. W jakiś sposób ludzie doszli do wniosku, że można się bez niego obejść. Faktem jest, że jedną trzecią życia spędzamy, śpiąc, a borykanie się z niewygodnymi problemami, takimi jak chrapanie czy spanie na złym materacu, może być bardzo szkodliwe dla ogólnego stanu zdrowia i szczęścia, jeśli od razu czegoś z tym nie zrobisz.

Musisz zdać sobie sprawę, że cały Twój dzień zależy od tego, czy dobrze się wyspałeś — brak snu wpływa na poziom energii, nastrój i ogólną wydajność. Szczerze wierzę, że jest to problem, który wymaga naszej niepodzielnej uwagi.

  1. Pracuj nad swoim wizerunkiem

Pewność siebie bierze się z pozytywnego obrazu siebie. Obraz ten jest często nierealistyczny, ponieważ pozwalamy, aby inni wpływali na niego swoimi osądzającymi uwagami, które potrafią wyryć się w naszej podświadomości.

Jeśli chcesz zrobić lepsze wrażenie i zmienić sposób, w jaki postrzegają Cię inni, musisz wykonać pierwszy ruch — jeśli chcesz, by inni Cię szanowali, najpierw musisz szanować siebie.

  1. Jedz zdrowe posiłki

Życie jest pełne małych przyjemności i należy się nimi cieszyć. Jedną z największych przyjemności jest, moim zdaniem, jedzenie, i to z dwóch różnych powodów: jest niezbędne dla zachowania dobrego zdrowia i jest absolutnie pyszne. Wiele osób zaniedbuje swoje posiłki i je tylko dlatego, że potrzebuje energii, ale jeśli zaczniesz traktować jedzenie tak, jakby było smakołykiem, a nie zwykłym paliwem, całe Twoje życie się zmieni.

  1. Rób to, co sprawia, że jesteś szczęśliwy

Wszystko sprowadza się do tego ostatniego stwierdzenia — aby być szczęśliwym, trzeba robić rzeczy, które sprawiają, że tak się czujemy. Jeśli zdecydujesz się przejść przez ten proces przejściowy, będziesz w stanie odkryć małe i duże, nowe i stare rzeczy, których robienie sprawia Ci przyjemność. Rób je więc — to powinno być takie proste.

Ta podróż będzie wymagała siły i odwagi. To niewiarygodne, że niektórzy z nas mają te cechy, a inni nie — jeśli do tej pory nie udało Ci się ich zamanifestować, wystarczy, że poszperasz głębiej, a jestem pewien, że znajdziesz dokładnie to, czego szukasz.

Związek między szczęściem a zdrowiem

Szczęście i zdrowie są już od jakiegoś czasu anegdotycznie powiązane – „śmiech jest najlepszym lekarstwem” nie bez powodu stało się komunałem — ale badania potwierdzają to, co wiele osób instynktownie zakładało od dawna: że szczęście i zdrowie naprawdę są ze sobą powiązane, a poziom szczęścia naprawdę może wpływać na stan zdrowia.

Doświadczenia, które wywołują pozytywne emocje, powodują, że emocje negatywne szybko się rozchodzą. Mocne strony i cnoty stanowią bufor chroniący przed nieszczęściem i zaburzeniami psychicznymi, a także mogą być kluczem do budowania odporności. Najlepsi terapeuci nie tylko leczą szkody — pomagają ludziom identyfikować i budować ich mocne strony i zalety. Na poparcie tej tezy gromadzi się coraz więcej rzetelnych badań. Oto kilka ważnych badań dotyczących szczęścia i zdrowia.

Szczęście i długowieczność

W przełomowym badaniu z udziałem sióstr zakonnych udało się wskazać korzyści zdrowotne wynikające z pozytywnych emocji. (Badania z udziałem zakonnic są skuteczne, ponieważ tak wiele innych zmiennych dotyczących stylu życia jest jednolitych, więc zgłaszane różnice można często zawęzić do kilku czynników, takich jak osobowość i światopogląd).

Badając życie i śmierć zakonnic, biorąc pod uwagę ich stan emocjonalny, naukowcy byli w stanie dokonać ważnego odkrycia dotyczącego szczęścia i zdrowia — pozytywne emocje są skorelowane z długowiecznością. Dziewięćdziesiąt procent najbardziej radosnej ćwiartki zakonnic żyło w wieku osiemdziesięciu pięciu lat, podczas gdy tylko 34% najmniej radosnej ćwiartki dożyło tego wieku. Podobnie 54% najbardziej radosnej czwartej części żyło w wieku dziewięćdziesięciu czterech lat, w porównaniu z 11% najmniej radosnej.

Szczęście i małżeństwo

Jakby tego było mało, pozytywne emocje są również powiązane w badaniach z satysfakcją małżeńską. W innym zdumiewającym badaniu naukowcy byli w stanie przeanalizować pogodę ducha na zdjęciach kobiet z roczników i przewidzieć, które z nich średnio częściej wyjdą za mąż, pozostaną w związku małżeńskim i doświadczą większego dobrobytu osobistego w ciągu następnych trzydziestu lat.

Szczęście i optymizm

Badacze odkryli również, że optymiści żyją dłużej. Optymizm różni się od pozytywnych emocji, choć oba te pojęcia są ze sobą powiązane. Jednak optymiści nie tylko są radośni, ale postrzegają świat w odmienny sposób: kiedy w ich życiu pojawiają się pozytywne wydarzenia, przypisują sobie osobiste zasługi, przypisują ich przyczynę trwałym cechom, na które mają wpływ, a każde dobre wydarzenie postrzegają jako znak, że w przyszłości pojawi się więcej pozytywnych wydarzeń.

Ta specyficzna perspektywa, przez którą postrzegają świat, pozwala im w większym stopniu zachować wewnętrzne poczucie kontroli (poczucie osobistej kontroli nad sytuacją), a także prowadzi do zachowań prozdrowotnych i wiąże się z wieloma korzyściami, w tym z długowiecznością. Jedno z badań wykazało, że optymistom udało się wydłużyć życie średnio o 15%.

Szczęście i „dojrzałe mechanizmy obronne”

Innym czynnikiem, który jest ściśle związany z pozytywnymi emocjami i optymizmem, jest zestaw mocnych stron znanych jako „dojrzałe mechanizmy obronne”. Cechy te, które nie występują u wszystkich i zmieniają się w ciągu całego życia, obejmują altruizm, zdolność do opóźniania gratyfikacji, myślenie przyszłościowe i poczucie humoru.

Według badania przeprowadzonego na Harvardzie, w ramach którego obserwowano grupę mężczyzn przez całe ich życie, dojrzałe mechanizmy obronne są ściśle powiązane z radością życia, wysokimi dochodami i energiczną starością u mężczyzn z różnych środowisk.

Szczęście i zdrowie

Badacz szczęścia Robert Holden przeprowadził badanie i stwierdził, że 65 na 100 osób wybrałoby szczęście zamiast zdrowia, ale obie te wartości są wysoko cenione. Na szczęście nie musimy wybierać: szczęście i zdrowie idą ze sobą w parze. Jak stwierdził Holden: „Nie ma prawdziwego zdrowia bez szczęścia”.

Istnieją również liczne dowody na to, że brak szczęścia — na przykład depresja, lęk i stres — również wiążą się z gorszymi wynikami zdrowotnymi. Te negatywne stany, jeśli są przewlekłe, mogą osłabiać odporność i zwiększać stan zapalny w organizmie, prowadząc do wielu chorób i dolegliwości. Zasady psychologii pozytywnej mogą zwalczać te negatywne stany, zwiększając prawdopodobieństwo zachowania zdrowia.

Inne badania dotyczące szczęścia

Na świecie zostało wykonanych już wiele badań, które potwierdzają to, co oczywiste — szczęście w życiu jest potrzebne bardziej, niż nam się wydaje. Wszystko, co dzieje się w głowie wychodzi na zewnątrz, dlatego troska o swoje relacje, ducha, samopoczucie — ma kluczowe znaczenie. Poniżej znajdują się wybrane badania, potwierdzające fakty dotyczące korzyści zdrowotnych wynikających ze szczęścia:

  • Oprócz chorób serca, szczęście wiąże się także ze zmniejszeniem ryzyka udaru mózgu. Udar mózgu występuje wtedy, gdy przepływ krwi do mózgu zostaje zakłócony, co powoduje utratę kontroli fizycznej i zdolności reagowania. W zależności od nasilenia i długotrwałości zaburzeń udar może mieć tragiczne konsekwencje dla danej osoby. Ostir, Markides, Peek i Goodwin (2001) stwierdzili, że prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu u starszych osób dorosłych z wyższym wskaźnikiem pozytywnego samopoczucia było o 26% niższe.
  • Steptoe i Wardle (2005) poprosili uczestników, by ocenili swoje szczęście w 30 różnych momentach jednego dnia. Uczestnicy zostali poproszeni o powtórzenie tego ćwiczenia trzy lata później. Wyniki badań wykazały, że osoby, które oceniły się jako najszczęśliwsze zarówno podczas pierwszego, jak i późniejszego ćwiczenia, były również osobami o niższym tętnie i ciśnieniu krwi. Osoby z niższym tętnem i ciśnieniem krwi są mniej narażone na choroby układu krążenia. Sugeruje to, że poczucie szczęścia pozytywnie wpływa na te parametry fizyczne.
  • W dwóch badaniach badano wpływ pozytywnych emocji na układ odpornościowy. Cohen i współpracownicy (2003) poprosili uczestników, by ocenili swoje doświadczenie pozytywnych emocji w okresie dwóch tygodni. Następnie wystawili ich na działanie wirusa przeziębienia i pięć dni później sprawdzili, u kogo wystąpiło przeziębienie. Osoby, które oceniły siebie jako doświadczające najwięcej pozytywnych emocji w ciągu poprzednich dwóch tygodni, były mniej narażone na zachorowanie. W podobnym badaniu uczestnicy zostali zaszczepieni szczepionką przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B i poproszeni o ocenę swoich pozytywnych emocji. Osoby, które najwyżej oceniły swoje pozytywne emocje, miały dwukrotnie większe prawdopodobieństwo uzyskania wysokiej odpowiedzi przeciwciał (Marsland i in., 2006).
  • Zautra, Johnson i Davis (2005) stwierdzili, że szczęśliwsi ludzie są w stanie lepiej łagodzić ból w przypadku przewlekłej choroby. Uczestnicy cierpiący na przewlekły ból, np. artretyzm, zostali poproszeni o ocenę swoich pozytywnych emocji w okresie trzech miesięcy. Zmierzono również ich osobiste doświadczenia związane z bólem w chorobie. Osoby, które wyżej oceniały swoje pozytywne uczucia, zgłaszały również mniejsze nasilenie bólu. Podobne badania również wykazały zgodność tych wyników z wynikami uczestników z bólem przewlekłym (Zautra, Smith, Affleck & Tennen, 2001 oraz Strand et al, 2006).

Wniosek

Opłaca się być szczęśliwym. Niezależnie od tego, w jakim momencie swojego życia się znajdujesz i czy jesteś naprawdę szczęśliwy, rób wszystko, aby takim być. Nigdy nie jest za późno na małe zmiany, które połączone w całość tworzą zupełnie inną perspektywę, która jeszcze jakiś czas temu niemożliwa do wyobrażenia. Szczęście niesie za sobą wiele korzyści, a ponadto jest potrzebne do całkowitego życiowego spełnienia. Bądźmy szczęśliwi!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *